Blog
17.05.2016
Sygnalista i jego rola
Sygnalista, demaskator (ang. whistleblower) to osoba, która działając w dobrej wierze, zgłasza lub ujawnia informacje o nieprawidłowościach w pracy godzących w interes pracodawcy. Wiadomości te przekazuje osobom w organizacji, które są zdolne do podjęcia skutecznych działań i do usunięcia nagannych praktyk. Za tym pojęciem idzie whistleblowing czyli ujawnianie przez sygnalistę informacji, która w jego rozumieniu jest udokumentowaną ewidencją nielegalnych praktyk prowadzących do wystąpienia poważnej straty finansowe. Wskazywane mogą być także znaczące nadużycia zarządcze lub władzy oraz praktyki prowadzące do wymiernego i szczególnego niebezpieczeństwa dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego. [za definicją prawną (USA), za Sallinger (2005) i Near & Miceli (1985). Jeszcze kilka lat temu pojęcie whistleblowing zarezerwowane było tylko dla obszaru związanego z informacjami o malwersacjach finansowych i korupcji, obecnie coraz częściej obejmuje również obszar relacji, postaw oraz jakości komunikacji w miejscu pracy. Sygnalista, decydując się na informowanie pracodawcy o nieetycznych zachowaniach ocierających się o mobbing czy dyskryminację (lub mogących do nich prowadzić w przyszłości)…
Wszelkie treści przedstawione na blogu są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy
„Ustawy o
prawie
autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90
poz.
631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody
autora
jest
zabronione.
Ten artykuł jest dostępny tylko dla naszych klientów i obserwujących
Wpisz kod
Twój kod znajduje się na materiał dydaktycznych.
Jeśli go nie dostałeś a jesteś zainteresowany naszym blogiem - napisz do Nas wiadomość