Blog

03.08.2022

Co mówi o mobbingu i dyskryminacji prawo

W 2004 roku wprowadzone zostały zmiany w kodeksie pracy definiując mobbing jako wrogie, niszczące, nieetyczne i systematycznie powtarzające się zachowanie, skierowane wobec jednej osoby lub grupy osób, w wyniku którego następuje psychiczne, psychosomatyczne i społeczne „wypalenie” pracownika. To rodzaj terroru psychicznego ze strony pracodawcy, przełożonego, lub grupy pracowników, skierowany przeciwko jednemu pracownikowi lub wyodrębnionej grupie pracowników. Jest irracjonalnym (z punktu widzenia celów organizacji) działaniem, wielofazowym procesem, w którym mobber stosuje metody manipulacji od subtelnych, niezauważalnych przez ofiarę, po drastyczne. Aby mówić o wystąpieniu działań mobbingowych w organizacji, muszą one być: •  skierowane przeciwko pracownikowi lub grupie pracowników •  długotrwałe i/lub bardzo intensywne •  zmierzać do wyeliminowania mobbowanego pracownika z zespołu współpracowników (a w dalszej kolejności z rynku pracy). Art. 94.3. (aktualizacja 1 stycznia 2004) nowego prawa pracy mówi, że: § 1. Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Pracodawca jest obarczony odpowiedzialnością za przeciwdziałanie mobbingowi, a więc za stworzenie takich warunków i atmosfery…

Wszelkie treści przedstawione na blogu są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.
Ten artykuł jest dostępny tylko dla naszych klientów i obserwujących

Wpisz kod

Twój kod znajduje się na materiał dydaktycznych. Jeśli go nie dostałeś a jesteś zainteresowany naszym blogiem - napisz do Nas wiadomość

Maria
Pawłów

autorka wpisu
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Psychologii Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Szkoły Trenerów i Coachów TROP. Brała udział w wielu szkoleniach z zakresu zarządzania, komunikacji i sprzedaży prowadzonych m.in. przez konsultantów Cox Group USA, CES Embassy Nowy York USA .Wiedzę i praktyczne umiejętności trenerskie zdobywała od 1995 roku jako dyrektor zarządzający i trener wewnętrzny w AGORZE SA.

Cookies

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych.

Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia.