Długotrwałe i nierozwiązane konstruktywnie konflikty mogą stać się przyczyną mobbingu i dyskryminacji w Organizacji.
Cele szkolenia
- Zwiększenie świadomości dotyczącej przyczyn powstawania i narastania sytuacji konfliktowych w sytuacjach zawodowych.
- Poszerzenie wiedzy z zakresu metod kierowania konfliktem jako strona zaangażowana w konflikt lub jako mediator.
- Poznanie konkretnych metod i środków możliwych do wykorzystania w ramach prewencji antymobbingowej oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
- Omówienie wachlarza metod rozwiązywania konfliktów, w tym konstruktywnej konfrontacji, negocjacji i mediacji i wypróbowania ich w konkretnych przypadkach w formie symulacji.
Profil uczestnika
- Przełożeni, którzy powinni rozpoznawać sygnały zapowiadające konflikt, radzić sobie z istniejącymi konfliktami, trafnie dobierać metody działania, aby rozwiązać problem. Przełożeni mogą też pomagać pracownikom w rozwiązywaniu sporów jako mediator lub zdecydować o powołaniu mediatora do trudnej sytuacji konfliktowej w swoim zespole.
- Pracownicy działów personalnych - przedstawiciele tej grupy powinni mieć wpływ konstruktywną komunikację w organizacji, wspieranie relacji, oferować pomoc pracownikom i przełożonym w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Osoby te powinny być przygotowane w zakresie wiedzy i umiejętności do udzielania wsparcia w sytuacjach konfliktowych np. mediacji osobiście lub poprzez wyszukiwanie specjalistów.
- Pracownicy firm i instytucji, którzy potrzebują wiedzy i umiejętności, aby na swoim poziomie rozpoznawać i konstruktywnie rozwiązywać konflikty i w ten sposób zapobiegać utrwalaniu się destrukcyjnych procesów i relacji, np. mobbingu i dyskryminacji.
Program zajęć
1.Uwarunkowania konfliktów
- Czynniki formalne i osobowościowe, sprzyjające powstawaniu i narastaniu sytuacji konfliktogennych.
- Rozpoznawanie symptomów konfliktogennych i analiza przyczyn.
- Analiza istotnych elementów sytuacji konfliktowych – zwiększanie świadomości mechanizmów powstawania i narastania konfliktu oraz własnego w nim udziału.
- Umiejętność generowania konstruktywnych konfliktów w określonych sytuacjach (stagnacja w zespole, spadek motywacji, narastające nieporozumienia, postawa unikania, „zamiatania pod dywan”, potrzeba zmian).
- Dynamika konfliktu
- Wskazania do stosowania określonej metody.
- Określenie preferowanych metod wykorzystywanych przez uczestników szkolenia (kwestionariusz).
- Analiza dominujących stylów w grupie, konsekwencji określonej konfiguracji dla efektywności w konstruktywnym radzeniu sobie z konfliktami.
- Konflikty konstruktywne i destruktywne oraz ich konsekwencje dla stron zaangażowanych w konflikt i otoczenia.
- Negocjacje jako metoda konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w zespole.
- Reguły i etapy negocjacji.
- Analiza interesów osób/ stron zaangażowanych w konflikt, poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
- Predyspozycje, narzędzia i umiejętności mediatora.
- Rola i zadania mediatora w konflikcie.
- Lider jako mediator.
- Procedura i metody prowadzenia mediacji w sytuacjach zawodowych.