Pracodawca jest odpowiedzialny za stworzenie w swojej organizacji takich warunków pracy, aby zjawisko mobbingu w niej nie występowało. (Art. 94. 3 Kodeksu Pracy). Szkolenie jest elementem prewencji antymobbingowej obowiązującej Pracodawców.
Uruchom wersję demo:
Cele szkolenia
- Omówienie zjawiska mobbingu i dyskryminacji oraz ich przejawów w życiu zawodowym.
- Pokazanie sposobów rozróżniania mobbingu i dyskryminacji od zjawisk, które mobbingiem i dyskryminacją nie są: wymagania przełożonego, spór, egzekwowanie zadań itp.
- Poznanie symptomów zagrożenia mobbingiem i dyskryminacją w zespole i możliwych sposobów przeciwdziałania im.
- Poznanie rodzajów mobbingu i jego przebiegu.
- Uświadomienie konsekwencji wystąpienia mobbingu i dyskryminacji w zespole oraz organizacji.
Profil uczestnika
- Pracownicy firm i instytucji, którzy powinni znać zjawisko mobbingu i umieć sobie z nim samodzielnie radzić, gdy są jego ofiarą, wiedzieć, do kogo zwrócić się o pomoc, gdy sami nie dają sobie rady.
- Pracownicy, którzy są świadkami mobbingu lub dyskryminacji – powinni wiedzieć, co mogą zrobić, aby powstrzymać eskalację tych zachowań, jak nieświadomie nie przyczyniać się do pogłębiania zjawisk, jakie działania podjąć, aby rozwiązać problem. Pracownicy, którzy nieświadomie uprawiają staffing – mobbing wobec szefa lub kolegów, powinni dowiedzieć się, jakie są przyczyny i konsekwencje takich zachowań, jak powstrzymać eskalowanie zjawiska mobbingu.
Program zajęć
- Definicja mobbingu,
- Model przebiegu mobbingu,
- Pięć kategorii pozwalających rozpoznać zjawisko mobbingu,
- Mobbing a spór i konflikt. Analiza case study.
- Co nie jest mobbingiem. Analiza case study.
- Wpływ mobbingu na funkcjonowanie osób, zespołu i instytucji. Analiza case study.
- Rodzaje mobbingu,
- Typy praktyk mobbingowych. Analiza case study.
- Przyczyny mobbingu,
- Czym się charakteryzują sprawcy i ofiary mobbingu,
- Sygnały alarmowe dla pracodawcy i przełożonych,
- Prawne aspekty związane z mobbingiem (po stronie pracodawcy i pracownika),
- Odszkodowania z tytułu mobbingu,
- Mobbing w oparciu o dane z orzecznictwa sądowego,
- Wprowadzenie do elementów antydyskryminacji,
- Prawne aspekty dyskryminacji,
- Na czym polega nierówne traktowanie z zatrudnieniu,
- Co nie jest dyskryminacją na podstawie orzeczeń,
- Jak pomóc ofiarom mobbingu i dyskryminacji,
- Bezpodstawny zarzut mobbingu, konsekwencje,
- Podsumowanie wiedzy, testy.
- Metody odnoszące się do modelu uczenia się dorosłych Dawida Kolba: Doświadczenie – Refleksja – Teoria – Praktyka.
- Analiza przypadków mobbingu w polskich instytucjach: odniesienie do rozstrzygnięć prawnych.
- Informacje dotyczące zjawiska mobbingu (teoria), podane w jasnej, łatwej do przyswojenia formie.
- Testy wiedzy po każdej grupie zagadnień.
- Test dotychczasowej wiedzy na początku szkolenia oraz podsumowujący przyswojoną wiedzę.