Od 1 stycznia 2004 r. Pracodawcy są zobowiązani do stosowania polityki antymobbingowej, a od 1 stycznia 2011 r. polityki antydyskryminacyjnej zgodnie z art. 94. 3 Kodeksu Pracy i Ustawą z 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu określonych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. z 2010 r. Nr 254 poz. 1700).
Cele szkolenia
- Zapoznanie z informacjami na temat mobbingu i dyskryminacji w ujęciu prawnym i psychologicznym.
- Uświadomienie konsekwencji wystąpienia mobbingu i dyskryminacji w zespole/organizacji oraz odpowiedzialności prawnej po stronie pracodawcy i pracownika działającego w sposób nieetyczny.
- Uświadomienie konieczności przeciwdziałania zjawiskom mobbingu i dyskryminacji zgodnie z ustawami z 2004 i 2011 roku, nakładającymi na pracodawcę bezwzględny obowiązek przeciwdziałania tym zjawiskom.
- Omówienie przebiegu i form mobbingu i dyskryminacji.
- Poznanie metod przeciwdziałania zjawiskom mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i reagowania na nie we wczesnych fazach.
- Wskazanie różnic pomiędzy konfliktem a mobbingiem.
- Wskazanie różnic pomiędzy mobbingiem i dyskryminacją na wielu realnych przykładach z orzecznictwem sądowym.
Profil uczestnika
- Przełożeni, którzy powinni byś świadomi zjawiska mobbingu i dyskryminacji , zauważać jego symptomy wśród pracowników, umieć je przezwyciężyć oraz zapobiegać im we wczesnym stadium
- Pracownicy działów personalnych, którzy powinni monitorować te zjawiska w organizacji, przeciwdziałać im oraz pomagać w rozwiązywaniu konfliktów
- Pracownicy, którzy posiadając wiedzę o mobbingu i dyskryminacji potrafią się przed nimi chronić oraz rozpoznawać co ma znamiona mobbingu i dyskryminacji a co nimi nie jest.
Program zajęć
1. Definicja mobbingu- Psychologiczne uwarunkowania mobbingu
- Mobbing a spór i konflikt
- Po stronie ofiar mobbingu,
- Po stronie mobberów (sprawców mobbingu),
- Po stronie obserwatorów (kolegów, zespołów),
- Po stronie organizacji (podatny grunt do praktyk mobbingowych).
- Płaszczyzna indywidualna – praca dotycząca ofiary mobbingu
- Płaszczyzna społeczna – praca dotycząca relacji w zespołach, udrażniania komunikacji
- Płaszczyzna organizacyjna – praca dotycząca kultury organizacji
- Definicja dyskryminacji
- Przyczyny nierównego traktowania w zatrudnieniu
- Rodzaje, poziomy dyskryminacji