Zaufanie jako podstawa w zarządzaniu

O zaufaniu częściej mówimy w kontekście relacji prywatnych, rodzinnych niż zawodowych. Mówimy, że zaufanie to podstawa związku, przyjaźni. Można do kogoś żywić głęboki szacunek, ale bez zaufania relacja się rozpada. Na tej bazie powstają pytania, a jak to wygląda w przypadku współpracy w organizacjach? Jak to jest, że zdarzają się firmy, które w czasach kryzysów osiągają ponadprzeciętne wyniki? Rosną szybciej niż inne w danym segmencie rynku, mają zadowolonych pracowników i co więcej, świetną opinię na rynku pracodawców. Kluczy tego sukcesu jest pewnie kilka , ale z pewnością jednym z nich jest zaufanie. Kadra zarządzająca w tych istytucjach wskazuje na pierwszym miejscu  właśnie ten obszar jako kluczowy, bez którego nie ma współpracy w zespole. Zaufanie w koncepcji zarządzania organizacją to przede wszystkim otwartość na drugiego człowieka, umiejętność przyznania się do swoich słabości i braku wiedzy w jakimś temacie. To również uważność na innowacyjne pomysły, mocne strony współpracowników czy też porażki, które właściwie ocenione stanowią motywacją do lepszego działania. Ludzie, którzy nie obawiają się mówić o sobie prawdy , nie angażują się w zakulisowe rozgrywki czy też nieetyczne zachowania. Skupiają się na działaniach, których celem jest budowa i rozwój organizacji. Stawiają na inne wartości takie jak , odwaga, szacunek, rzetelność czy uczciwość. Dają również innym przestrzeń i czas potrzebny do zmiany postaw. Potrafią konstruktywnie rozwiązywać konflikty i dawać czasami trudną informację zwrotną. Nie mają również obaw, żeby przyznać, że w zespole ktoś jest lepszy i powiedzieć przepraszam, gdy popełnią błąd. Taka postawa prowadzi do wzrostu zaangażowania i brania odpowiedzialności za powierzone zadania, a to przekłada się na realizację z sukcesem celów organizacji.  Brzmi idealistycznie? Myślę, że świadomi swojej funkcji i uprawnień menedżerowie podejmują się takich wyzwań i dla nich zaufanie jest podstawą pracy z ludźmi oraz budowania właściwej kultury w zespole. Polecam, zainteresowanym szerszą wiedzą w tym obszarze, książkę Patricka Lencioni „ Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”. Zawiera ciekawe spojrzenie na zarządzanie zespołem, bardzo inspirujące i zarazem proste recepty jak być skutecznym w działaniu.

O autorze

Maria Pawłów

Absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Psychologii Biznesu w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Szkoły Trenerów i Coachów TROP. Brała udział w wielu szkoleniach z zakresu zarządzania, komunikacji i sprzedaży prowadzonych m.in. przez konsultantów Cox Group USA, CES Embassy Nowy York USA .Wiedzę i praktyczne umiejętności trenerskie zdobywała od 1995 roku jako dyrektor zarządzający i trener wewnętrzny w AGORZE SA. Wpisana do rejestru doradców CSR w PARP.