Blog

17.05.2016

Sygnalista i jego rola

Sygnalista, demaskator (ang. whistleblower) to osoba, która działając w dobrej wierze, zgłasza lub ujawnia informacje o nieprawidłowościach w pracy godzących w interes pracodawcy. Wiadomości te przekazuje osobom w organizacji, które są zdolne do podjęcia skutecznych działań  i do usunięcia nagannych praktyk. Za tym pojęciem idzie whistleblowing czyli ujawnianie przez sygnalistę  informacji, która w jego rozumieniu jest udokumentowaną ewidencją nielegalnych praktyk prowadzących do wystąpienia poważnej straty finansowe. Wskazywane mogą być także znaczące nadużycia zarządcze lub władzy oraz praktyki prowadzące do wymiernego i szczególnego niebezpieczeństwa dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego. [za definicją prawną (USA), za Sallinger (2005) i Near & Miceli (1985). Jeszcze kilka lat temu pojęcie whistleblowing zarezerwowane było tylko dla obszaru związanego z informacjami o malwersacjach finansowych i korupcji, obecnie coraz częściej obejmuje również obszar relacji, postaw oraz jakości komunikacji w miejscu pracy. Sygnalista, decydując się na informowanie pracodawcy o nieetycznych zachowaniach ocierających się o mobbing czy dyskryminację (lub mogących do nich prowadzić w przyszłości)…

Wszelkie treści przedstawione na blogu są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.
Ten artykuł jest dostępny tylko dla naszych klientów i obserwujących

Wpisz kod

Twój kod znajduje się na materiał dydaktycznych. Jeśli go nie dostałeś a jesteś zainteresowany naszym blogiem - napisz do Nas wiadomość

Maria
Pawłów

autorka wpisu
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Psychologii Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Szkoły Trenerów i Coachów TROP. Brała udział w wielu szkoleniach z zakresu zarządzania, komunikacji i sprzedaży prowadzonych m.in. przez konsultantów Cox Group USA, CES Embassy Nowy York USA .Wiedzę i praktyczne umiejętności trenerskie zdobywała od 1995 roku jako dyrektor zarządzający i trener wewnętrzny w AGORZE SA.

Cookies

Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) oraz podobne technologie w celu świadczenia usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych.

Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia.