w naturze ma kąsanie. Ilość tych” ukąszeń” i ich „głębokość” jest bardzo różna. Może się wyrażać w :
- notorycznym przerywaniu wypowiedzi
- reagowaniu krzykiem
- ciągłym krytykowaniu i upominaniu
- upokarzaniu, stosowaniu pogróżek
- unikaniu rozmów
- niedopuszczaniu do głosu,
- ośmieszaniu, ograniczeniu możliwości wyrażania własnego zdania
- nieformalnym wprowadzeniem zakazu rozmów z nękanym pracownikiem
- uniemożliwieniu komunikacji z innymi
- powierzaniu prac poniżej kwalifikacji i uwłaczających
- odsunięciu od odpowiedzialnych i złożonych zadań
- zarzucaniu pracą, lub nie dawaniu żadnych zadań lub ich odbieraniu itp.
Jako zjawisko mobbing ma charakter dynamiczny i rozwija się, poczynając od drobnych, incydentalnych i niepozornych zdarzeń czy konfliktów. Dopiero z upływem czasu oraz intensywności działań mobbera można przypisać im cechy mobbingu. Istotne jest również nagromadzenie negatywnych zachowań wobec pracownika, zmierzających do wywołania u niego zaniżonej samooceny przydatności zawodowej czy też uszczerbku na zdrowiu.
Mobbing ma różne oblicza, ale jego skutki zawsze pozostają takie same m.in.: wyniszczenie psychiczne osoby pokrzywdzonej, społeczne urazy i zła sława organizacji, której dotyczy. Mobber natomiast często pozostaje bezkarny…
Mając na uwadze względnie krótki okres obowiązywania przepisów dotyczących przeciwdziałania mobbingowi, prawidłowe identyfikowanie tego zjawiska oraz dochodzenie roszczeń z tego tytułu, ciągle sprawia trudności zarówno sędziom, samym ofiarom, jak i uczestnikom procesów sądowych. Bardzo często, lepszym niż droga sądowa sposobem na zakończenie konfliktu są polubowne rozwiązania czy mediacje. Działania antymobbingowe wymagają solidnej regulacji prawnej oraz budowania w tym zakresie świadomości i wrażliwości społecznej poprzez edukację.
Ta edukacja to specjalne szczepienie ochronne przeciw ukąszeniom węża:)