Czy i jak reagować na działania mobbera ?

Mobbing w organizacjach dzieje się nie tylko w zaciszu pokojów, ale też w pełnym świetle.

Obserwatorzy, osoby nie zaangażowane bezpośrednio w konflikt często zadają nam pytania dotyczące postawy jaką powinni zająć wobec mobbera i jego destrukcyjnych zachowań.

Co mam zrobić  kiedy widzę, że coś się złego dzieje , jak zareagować?

Czy w ogóle reagować? Jakie będą konsekwencje dla mnie jako zwykłego pracownika?

Reagować warto, ponieważ brak reakcji to podpisanie się pod działaniami mobbera i wsparcie dla jego postawy oraz przyłączenie się do procesu po jego stronie. Sposób działania natomiast zależy od wielu uwarunkowań m.in. od naszej pozycji w firmie , stopnia zaawansowania konfliktu oraz tego kto jest mobberem.Jeśli jesteśmy na stanowisku wyższym przełożony-podwładny NASZYM OBOWIAZKIEM jest DZIAŁANIE.

Często przełożeni przyglądają się konfliktom licząc, że się same rozwiążą i dopuszczają do walki wyniszczającej zespół a w dalszej konsekwencji firmę. Zła sława w tej kwestii roznosi się bardzo szybko. Wizerunek firmy i jej marka spadają na rynku. Również taki przełożony uchodzi za nieudolnego i nieskutecznego w działaniu, bez autorytetu.

Jeśli mobberem jest kolega na równorzędnym stanowisku, sytuacja jest bardziej skomplikowana. ALE brak narzędzi bezpośrednich nie oznacza, że nie można/nie trzeba działać. Na pewno w takich sytuacjach warto jest nie wspierać postawy mobbera poprzez przyłączanie się do jego działań wyśmiewających czy deprecjonujących ofiarę  i skorzystać ze wszystkich formalnych i nie formalnych metod rozwiązania tematu.

Obawy osób obserwatorów są jak najbardziej zrozumiałe, szczególnie w obecnej sytuacji na rynku pracy. Ale pamiętajmy, że za każdą ofiarą mobbingu idzie osobista  tragedia człowieka , wykluczonego zawodowo i często również rodzinnie, która może się żle skończyć.

Ludzie, którzy widzieli mobbbing i bezczynnie się jemu przyglądali „wiele lat po” mówią, że  bardzo żałują , że nie zareagowali i nic nie zrobili. Ten cień idzie za nimi, a poczucie winy pozostaje.

O autorze

Maria Pawłów

Absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Psychologii Biznesu w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Szkoły Trenerów i Coachów TROP. Brała udział w wielu szkoleniach z zakresu zarządzania, komunikacji i sprzedaży prowadzonych m.in. przez konsultantów Cox Group USA, CES Embassy Nowy York USA .Wiedzę i praktyczne umiejętności trenerskie zdobywała od 1995 roku jako dyrektor zarządzający i trener wewnętrzny w AGORZE SA. Wpisana do rejestru doradców CSR w PARP.